Upper Crystal Creek - Tenterfield

23 november 2016 - Armidale, Australië

MB dag 1: Soms kun je zo blij zijn met een aankoop. Heel blij zijn we inmiddels met onze satnav ( tomtom), called Gerard. Want ook in Australië bestaan ze, de novemberfiles. En zoals alles hier, ze zijn huge. Dankzij Gerard echter komen we via de onmogelijkste kleine weggetjes door waanzinnig mooie gebieden met stunning views uiteindelijk feilloos aan bij Paul & Craig in Upper Crystal Creek. Gevlucht from the city (Sydney), zijn ze hier 2 jaar geleden geland en een B&B begonnen. Alles is werkelijk tot in de puntjes verzorgd. Paul kookt als een Michelin chef dus.....".no worries at all". 's Avonds scharrelen hier de cane-toad-frogs rond, ooit geintroduceerd uit zuid-amerika om de beetles op te eten die de oogst bedreigden.De gifkikker van 10-15cm is nu een plaag. By dawn worden we gewekt door 'the sound of the koel', een zwart vogeltje die klinkt als een sirene. Wij vinden het niet erg maar het wordt door velen gehaat.
Dag 2-3: wat cultuur gesnoven in the Tweed regional art gallery. Ooit van Margaret Olley gehoord? Tamelijke grootheid daar. Mooie impressionistische schilderijen. Vervolgens even een weggetje nemen door the rainforest op weg naar huis. ( tegen advies van Gerard). Na 3 km een sign: narrow windy dirt road . Nog geen 100 meter verder houdt het asfalt op en wordt de weg een one lane road. Geen idee what to do als er een tegenligger komt. Keren is onmogelijk dus we kruipen verder, steeds verder het regenwoud in. Krijsende vogels begeleiden ons. Het is intens groen. Zo indrukwekkend. Geen bereik meer op onze telefoons. Gelukkig wel 6 liter water in the back. De auto is nieuw dus de banden zullen het wel houden. Toch? Anyway, na 16 km opent het woud zich en plop: asfalt en terug in de bewoonde wereld. Ook Gerard, die al die tijd zijn mond hield meldde zich weer. Toch goed dat we niet al zijn adviezen opvolgen.
Dag 4-5: hier in Tenterfield draait alles om history. Ooit was het plaatsje zeer belangrijk bij de stichting van de federale staat Australië. Ook speelde het een rol in de verdedigingslinie in WW2. Kevin heeft ons een dag meegenomen en er alles over verteld. Hij gaf tevens wat inzicht in het hedendaagse Australië: je mag met je land doen wat je wilt. Dus geen welstandscommissie of vergunningen etc. Echter, als eigenaar bezit je alleen de bovenste 50 cm van de grond. Alles daaronder blijft van de staat. Just in case er bijvoorbeeld delfstoffen gevonden worden......
Morgen verder zuidwaarts. Een plek zoeken waar wél WiFi is. In ons historical onderkomen bestond dat natuurlijk niet.

MS Vanuit het geologisch interessante Tenterfield met haar granietrotsen rijden we zo'n 200km over de NSW highway naar Armidale wat op ongeveer 1000m hoogte ligt. Dit hele gebied was de 2e helft van de 19e eeuw het leefgebied van de bushranger Captain Thunderbolt. Een veedief/struikrover die vanwege zijn ongrijpbaarheid en Robin Hood gedrag verworden is tot een cultfiguur. Onderweg geluisterd naar de CD van Peter Allen, bekend bij de Aussies van de 'Tenterfield Saddler' en 'I Still Call Australia Home' en bij ons van 'I Go To Rio' (1976!).

1. Chris de Bruin:
    24 november 2016
    Marion en Marc,
    Wat fijn dat jullie het zo geweldig naar de zin hebben. Ga daarmee maar fijn door! Ik lees met grote interesme wat jullie alle maal ervaren!
    Nog even iets anders: De samsung simkaart wordt geblokkeerd als ik er iets op wil uitvoeren ! Ilse komt binnenkort om dit te behandelen. Dus s.v.p. nog geen mail naar de Samsung tablet.

Ik wens jullie nog vele mooie dagen> Pa
  2. Irene:
    25 november 2016
    Hoi hoi Marion en Marc,

Wat een groot avontuur beleven jullie zeg wouw.....
    Leuk om jullie reis op deze manier te volgen, heel veel plezier.

Liefs Irene