De laatste etappe

11 februari 2017 - Puerto Iguazú, Argentinië

We verlieten Patagonië om aan het eind van de reis één van de New 7 Wonders of Nature te bezoeken: de watervallen van Iguazu. Helemaal in het noorden van Argentinië op de grens met Brazilië en geflankeerd door Uruguay en Paraguay ligt dit natuurfenomeen van 270 watervallen in het subtropisch regenwoud. Wow! Wat een geweld. Wat een power. We zagen de falls van de Argentijnse kant en we gingen even de grens over om ze ook van de Braziliaanse zijde te bekijken. Er was ons voorspeld dat als we very lucky waren wellicht ook wat wildlife zouden kunnen zien. Misschien wel een toekan.......Marc spotte er ruim 20!! Zou zijn werkverleden bij van der Valk er iets mee te maken hebben?? Daarnaast zagen we gieren, een kaaiman, ucatí, coati, schitterende handgrote vlinders, meervallen en prachtige bontgekleurde vogeltjes. Allemaal in de stromende regen. We were very very lucky!

Ruim anderhalf jaar geleden, kort nadat we Tess moesten laten inslapen, kwam het besef dat een lang gekoesterde wens om langer op reis te gaan nu gerealiseerd zou kunnen gaan worden; immers, geen zorg meer voor honden en in de winter nauwelijks zorg voor de tuin en de bijen. En hoewel we ons er van bewust waren dat mijn afwezigheid en een onbetaald verlof van Marc creativiteit en extra inspanningen van onze collega's zouden vragen besloten we er voor te gaan. We startten de voorbereidingen en langzaam maar zeker vormde zich het reisplan: Australië en Zuid-Amerika moest het worden, met de nadruk op de natuur. En dat werd het.
We hebben ontzettend veel gezien en we hebben ontzettend veel gedaan. We waren op prachtige plekken en we hebben intens genoten van onze vrijheid. We zijn heel dankbaar dat veel mensen ons dit gunden en ons hebben geholpen om huis en haard 3,5 maand achter te laten. Dank Philip en Lydia om er te zijn, Just in case......., dank Loes en Ilse voor wat extra aandacht, dank Harrie en Maria voor het oogje op nummer 22, dank Selma voor het oxalen van de bijen en het laten bloeien van Marcs orchideeën. Dank Joke namens de overwinteraars in de garage, dank Angelien voor je regelmatige inspecties. And last but not least: dank jullie allemaal voor de vele reacties op het blog, per mail, per WhatsApp of per SMS. Het was zo mooi om onze ervaringen te kunnen delen. Ver weg maar toch verbonden....
Het zit erop. We gaan naar huis. Mook wacht op ons! Hoe mooi kan het zijn.......

1. Annemiek en Ton:
    12 februari 2017
    We hebben genoten van jullie verhalen en prachtige foto's. Het is jullie van harte gegund. Goede thuisreis. Tot in het CWZ.
  2. Hans Peter:
    Wat een geschenk hebben jullie jezelf gegeven. Goddelijk! Dank dat jullie dat hebben willen delen. Goede reis terug! Het zal een cultuurschok zijn, maar ik hoop dat jullie deze sfeer mee kunnen nemen en op 1 of andere manier vast kunnen houden.
  3. Irene:
    12 februari 2017
    Fijn dat jullie zo hebben genoten, en dat ik mocht mee genieten tnxx.
    Ik wens jullie een goede terugreis.
    Liefs Irene.
  4. Loes de Bruin:
    12 februari 2017
    Have a safe and quiet flight. Come home well!!
    Lxxx
  5. Christel Buis:
    12 februari 2017
    HEEL mooi zeg die watervallen, wat een donderend geweld, als ik het zo zie speelt dat 'savonds nog na in je oren. Hopelijk goede terygreis, zal zo wel aan vangen denk ik, wel thuis!
  6. Simone Helmer:
    Welkom thuis, lief tweetal!
    Dank jullie wel dat we mee mochten met jullie fascinerend mooie reis! Zo hebben we de mogelijkheid gekregen om nog lang met jullie na te genieten!
    Simone
  7. Felipe:
    safe trip back, hopelijk is de Polderbaan inmiddels sneeuwvrij... CU
  8. Lidy nicolasen:
    13 februari 2017
    Geweldige reis. Wat een prachtige natuur. Goede terugreis!
  9. Carla:
    15 februari 2017
    Welkom thuis, wat een mooie ervaring. Ik hoop het verhaal live nog eens te horen! Vaak aan jullie gedacht zo aan het andere eind van de wereld.