Chile, het avontuur

17 januari 2017 - San Pedro De Atacama, Chili

Op het moment dat ik dit schrijf, lijkt de rust weergekeerd: 3 nieuwe vluchten kunnen boeken en hopelijk staat de taxi morgenochtend om 5 uur voor de deur. Wat ging er vooraf? Na een prima reis kwamen we aan in Santiago de Chile. Het was in alle opzichten even schakelen: het is 14 uur vroeger, het is overal heel veel kleiner (Marc past nauwelijks in bed en 2 koffers op een kamer is bijna onmogelijk), we begrijpen bar weinig Spaans en we moeten weer even wennen aan het voortdurend waakzaam zijn over je spullen. Na 3 dagen Santiago waren we voldoende omgeschakeld om naar de volgende plek te gaan: San Pedro de Atacama in de atacama woestijn, de droogste plek op aarde. Behalve dan als wij er zijn. Want het hoosde toen we aankwamen! De lemen straten veranderden in blubberbaden en er was letterlijk geen doorkomen aan. La Niña schijnt er voor verantwoordelijk te zijn. Ondanks het mindere weer zijn we er op uitgetrokken. Dat moet allemaal georganiseerd. Weliswaar in kleine groepjes, maar ook dit was een schakelpunt; in Australië waren we de volledige vrijheid gewend. Maar schakelen gaat soepel, en we werden letterlijk meegenomen naar de meest adembenemende landschappen. Denk niet dat 'georganiseerd' betekent "niets doen". De meeste expedities starten vroeg (4.30 uur) en/of zijn tamelijk exhausting. We gingen naar hoogtes van meer dan 4300 meter. En dan loop je niet meer zo hard! We hadden kou, regen en extreme hitte. Maar bovenal was het genieten van de betoverende omgeving.
We waren dan ook heel voldaan toen we gisterenavond om 21.00 van de laatste expeditie terugkwamen. Helaas kwam toen het bericht dat de bus, die ons vandaag over de hoogste Andespas ter wereld ( passo de Jama) naar Argentinië zou brengen voorlopig niet zou rijden. Ivm met het hele slechte weer in Bolivia en Noord Argentinië waren er modderstromen en is de weg voorlopig volstrekt onbegaanbaar. Oeps.....wat nu? De enige mogelijkheid om op korte termijn uit de woestijn te komen is per vliegtuig. En hoe regel je een vliegtuig op een plek waar de afgelopen dagen in het hele dorp geen Internet was? We besparen jullie de details, het was een uitdaging, maar het lijkt gelukt. Morgen 3 vluchten en hopelijk morgenavond in Salta Argentinië.

1. Christel Buis:
    18 januari 2017
    Mooi die fotos, wat een land zeg, apart de beelden. Hopelijk goede vlucht! Ik kijk al uit naar meer.
  2. Irene:
    18 januari 2017
    Bikkels......wat een mooi avontuur.
    Genieten en afzien, veel plezier.