Barossa Valley- Flinders Rangers NP (the outback)

8 januari 2017 - Flinders Ranges, Australië

Onder het motto "in Rome do as the Romans do" verkenden we the Barossa Valley per auto. Halverwege de 19e eeuw streken de Engelsen hier neer, al heel snel gevolgd door Duitsers die vanwege religieuze conflicten die Heimat ontvluchtten. Ook vandaag nog worden Bratwurst en Cervelaat op veel plaatsen aangeboden. De godsvruchtige Pruisen hadden al snel door dat de Eden Valley en Barossa Valley met hun natte winters en warme zomers zeer geschikt zijn voor de wijnbouw. Met name de Shiraz is fameus. Omdat het snoeiheet was schrapten we een paar uitstapjes te voet; het is geen lol om bij 38 graden door de wijnvelden te dolen besloten we unaniem. Zo bleef er bovendien meer tijd over voor wijnproeverijen en dat maakte Marc natuurlijk heel erg blij. Met nog maar 6 dagen te gaan en de absolute onmogelijkheid om flessen in de koffer te stoppen bleef het aantal aankopen beperkt (voor de geïnteresseerden: een old vine Grenache van Kalleske en de shirazblend Euphonium van Henschke), iets waar ík natuurlijk weer heel tevreden over was, kortom another volstrekt harmonieuze dag :-) . Na de wijn op pad naar de Outback. 360 km over veelal kaarsrechte 2 baans wegen die onafzienbare graanvelden doorsnijden. 40 graden Celsius, 5 tegenliggers per uur max. Geen plek om een lekke band te krijgen en dat gebeurde gelukkig ook niet. Onze stoere betrouwbare reservewielloze Nissan XTRAIL bracht ons samen met Gerard precies op de voorspelde tijd in Flinders Rangers NP.
Omdat Flinders onbegaanbaar is voor een normale auto boekten we een tour met een échte 4WD. Phil nam ons mee en vertelde over de geologie, de fossielen, zijn afkeer van Amerikanen en de beste manier om de de non-native cactussen te bestrijden: overgieten met motorolie. We spotten de wedge-tailed eagle, zagen de zeldzame yellow-footed rock wallibies en we ontdekten hele bijzondere euro's (zie foto's). We leerden ook dat mevrouw Emu de benen neemt nadat ze haar 7-9 eieren heeft gelegd. Vader broedt de eieren vervolgens uit en hij voedt de youngsters alleen op. Echter, hoe meer kinderen hoe groter zijn status. Hij is daarom niet te beroerd om eieren of kuikens van anderen te stelen. A real metroman!
Morgen de laatste etappe. Ruim 400 km naar Adelaide, over die eindeloze wegen. We gaan het missen, that's for sure!

1. Chris de Bruin:
    9 januari 2017
    Marc en Marion wat een geweldige vakantie hebben jullie gekozen. Ik ben ervan overtuigd dat jullie je hele verdere Leven steeds weer aan deze vakantie zullen blijven denken!
    Jullie foto's bekijk ik met plezier elke dag .
    Ik wens jullie toe dat het tweede gedeelte van de reis even mooi zal zijn!

Even een paar dingen van mezelf:
    1. de computter is gerepareerd.
    2. De kookplaat wordt binnenkort gerepareerd.
    3. Mijn keel en neus zijn weer op de "goede weg.
    Ik wens dat jullie reis onverkort succesvol zal zijn!

De groeten van jullie vader.